کاربری جاری : مهمان خوش آمدید
 
خانه :: شعر
موضوعات

اشعار



زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : سید هاشم وفائی     نوع شعر : مرثیه     وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن     قالب شعر : غزل    

سوختم از زهر و آبی غیرچشم ترنبود             جای شمعی آب گشته غیر خاکستر نبود

دل اگرشوق وصال دوست رادرخودنداشت             کاسۀ زهراینقدرشیرین وجان پرورنبود


طشت باغ لاله بودو خون دل گلهای او             در میـان بــاغ غیـر از لالــۀ پرپر نبود

من همان سردارتنهایم که از یاران من             در ره عشق ووفا یک تن مرا یاور نبود

بیشــتر از لاله ها در سیـنۀ من داغ بود             وز غــم عـالم غم واندوه من کمتر نبود

مادرم درپیش چشمم سیلی ازبیگانه خورد             آتــشی بـــرجانم افــتاد و مرا باور نبود

در کـنار بــسترم دیدم حسینم گریه کرد             لحظه ای جانسوزترزان لحظۀ آخرنبود

گرچه شد تابوت من آماج تیر دشمنــان             شادم ازاینکه درآنجا خواهرم دیگرنبود

ضربت تیر عدورا چوب تابوتم گـرفت             حـائلی مـــابین مـــیخ و سینۀ مادر نبود

کی وفائی روز ما تاریکترمی شد زشام             گرکه دودی بر فلک از آتش آن درنبود

: امتیاز

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : سید پوریا هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

رســم کریم هاست غـم یار میـخورند             درعمرخویش غصه بسیارمیخوردند

راز نگفــته در دلــشـان مـــوج میزند             ازدوست زهروطعنه زاغیارمیخورند


زیــر عبــا زره به تـن خویش میکنند             وقــت نــماز خـون دل زارمـیخورند

حتــی ســپاهیان و غلامان یک کریم             نان را به نرخ درهم ودینار میخورند

پایــین مــنبرنــد و علــی لـعن میشود             خشم مـدام خویش علی وارمـیخورند

هرشب فقط به سجده وهرروزروزه اند             یک کـاسه آب لحظه افطار میخورند

از همـــسرانــشان طـــلب آب میکنند             اما به جـاش زهر شرربـار میخورند

این زهــر را نه از سـتم همسرانشان             این زهررا زکوچه و دیوار میخورند

موی حـــسن ز غصه زهرا سپید شد             رسم کــریم هاســت غم یار میخورند

: امتیاز

زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : محمود ژولیده نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

دردی دراین دل است که درمـان نمی شود             داغ عـــزای کوچه که پایان نمی شود

درمــانِ دل بــه زهر هلاهِل شنیده اید             دردم به غیر زهرکه درمان نمی شود


من درد زخـــم سیــنۀ مــادر گرفته ام             درمــان زخم سـینه که آسان نمی شود

اسرار خویـش را به علی هم نگفته ام             این غصه ها که یار پریشان نمی شود

این غربتی کـه کرده خدا قسمت حسن             دیگر نصیــب هیــچ مسلمان نمی شود

ای کــاش یـــک جوان علمــدار داشتم             آه و نوا که لــشگــر قـــرآن نمـی شود

آری سپــاه یک نفــره لشگر من است             همچــون حسین یار غریبان نمـی شود

حــتی میان خـــانه کـسی نیست یاورم             قاتــل که مــرهم دل سوزان نمـی شود

از داغ مــادرم جـــگرم پــاره پاره شد             این جسم وجان رفته دگرجان نمی شود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر علاوه بر اینکه اغراق گویی است در مصرع دوم بیشتر ذم امام صورت گرفته است لذا حذف شد

یک یار هم برای  ســپاهم نمانده است             اینسان امام بی سر و سامان نمی شود

مدح و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : حسین عباسپور نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع قالب شعر : غزل

چشمان توراهی است سوی آسمان باز             دستت گره ها کــرده از کار جهان باز

بر دوستدارت در نـخواهی بست وقتی             بـوده در ایــن خانــه رو به دشمنان باز


حق داشتـی از من نــگاهت را بگیری             آغــوش وا کـــردی بــرایم مهربان باز

ای وای ازآن روزی که جانت راگرفتند             ای وای ازآن روزی كه شددرناگهان باز

دیدی میان کوچه حیدردست بسته است             پهلوی در دیدی كه مادر هـست جانباز

سخت است ازاین بیشترروضه بخوانم             بگــذار باشــد آخــر ایــن داســتان بـاز

: امتیاز

مدح و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : سید حجت بحرالعلومی نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : قطعه

پَر می گرفت مرد جـذامـی در آسمان             بر او که از کـریم مـحـبّت رسیده بود

دیدند در جمل که حسن مثل مرتضی             بر اوج قــله های شجـاعت رسیده بود


وفان چنان گرفت به هرضرب دست او             گـویـا که رستـخـیز قیامت رسیده بود

با این وجـود در همۀ عمر این غریب             مـظـلـومیت به حـد نهـایت رسیده بود

آن لحظه ای که شد همه موی سرش سپید             در انـتهـای کوچـۀ غربت رسیده بود

گـفتند از درون جـگرش پاره پاره شد            وقتی که زهر بر دل حضرت رسیده بود

بر دامن حسین سرش بود وگریه کرد             چون روضه خوان به اوج مصیبت رسیده بود

لایوم گـفت و رفت به صحرای کربلا             آنجا که قاسمش به شهادت رسیده بود

"لایوم" گفت و دیـد که در مقتل حسین            حتی لباس کهنه بـه غارت رسیده بود

لایوم گفت و خواهرخود را نظاره کرد           وقتی که زینبش به اسارت رسیده بود 

: امتیاز

زبانحال امام مجتبی علیه‌السلام در هنگام شهادت

شاعر : حسن لطفی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

بازاز گریه ی من چشم شب تارگریست             چشم مهتاب به حالِ منِ بــیدارگـریست

تا کـــه از سینه ی خود آه کشــیدم آرام             دل سنگ آب شُدُ آه شــرر بار گریست


پاره های جگرم ازلب سرخم تا ریخت             جـگرطشت ازاین روضه ی دشوارگریست

یـادِ آن روز که جای همه ی مردم شهر             یک یهودی به غریبیِ پدرِزارگـریست

یــادِ آن روز کــه آتـــش نـفسم بند آورد             یـاد آن روز که دل درغمِ دلدارگریست

چقدرسخت گذشت است به مردی که بخاک             پیــش چشم همه در حلقۀ انظار گریست

دیــد آتــش که کسی نیست بگوید بر ما             شعله زد بردَر و درسوخت و تبدار گریست

در آتـــش زده بـــود و گـل یاس و مادر             آنچنان خورد به دیوار که دیوارگریست

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع دوم بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

تا کـــه از سینه ی خود آه کشــیدم آرام             دل سنگ آب شُدُ آب شرر بار گریست

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایات معتبر حذف شد

قـاتــلم خــنده به لب دارد و انداخت مرا             یادروزی که طبیبازغمِ بیمارگریست

بیت زیر به دلیل مستند نبودن حذف شد؛ موضوع وجود میخ در و سرخ شدن و وارد سینۀ حضرت شدن این میخ در هیچ مقتل معتبری نیامده است « البته این موضوع بدان معنا نیست که در این حمله و جسارت سینه و پهلوی حضرت زهرا سلام الله علیها مجروح نشده است بلکه بر اثر ضربۀ در و آتش حضرت به شدت مجروح شدند و تصریح تاریخی در این زمینه وجود دارد» لذا توصیۀ ما این است که اولاً از بازگو کردن آن به دلیل مستند نبودن و همچنین به جهت رعایت توصیۀ علما و مراجع از پرهیز از خواندن روضه های سخت خوداری فرمائید؛ ثانیا اگر قصد اشارۀ گذرا به این موضوع را هم دارید لازم است حتماً در قالب زبانحال یا آنچه که ممکن است اتفاق افتاده باشد مطرح شود نه قطعیت تاریخی؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین جا کلیک کنید.
مثل چشمانِ من و چشم حسـین و زینب             میخ برسرزدُخون ریخت وخونبارگریست

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : قاسم نعمتی نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : ترکیب بند

انقطاع تو زِ هـر ســوز و گـدازت پـیدا            فـاطـمی بــودنت از چهــرۀ نـازت پـیدا

سرسجاده تو گوشه ای ازعرش خداست            سیـر عـرفـانی ات از حال نمـازت پـیدا


هــرکه آمــد به در خــانۀ تــو آقـــا شـد            هرچه جود و کرم از سفـرۀ بازت پـیدا

گــریه دار اســـت چـرا زمزمۀ قـرآنت            حزن زهرای ات ازصوت حجازت پیدا

آتشی بر جگرت مانـده که پنهان کردی            ولـی آثـارش ازین سـوز و گـدازت پیدا

وارث پــیـر مــنـاجــاتی نــخـلـســـتـانی            ایـــن هــم از نـالـه شـبهای درازت پیدا

مـحرم مادری و از ســر گـیسوی سپـید            درد پــنهانــی و یـک گوشۀ رازت پیدا

ما گــدائـــیم ولـــی شــاه کـریـمی داریم

هرچــه داریــم ز تو یـار قــدیـمی داریم

روح تـطـهـیـر کـجا وســوسۀ ناس کجا            دلبـــری پـــاک کجا خدعۀ خـنّـاس کجا

خون دلـــها وسـط تشت به هم می گفتند            جگـری تـشـنه کجـا ســودۀ الـماس کجا

خــــانه ای سوخته و دست ز کار افتاده            ورم دســـت کجـا گـردش دسداس کجـا

ای کــفن پــاره شـده علقمه جایت خالی            بوســۀ تـیـر کـجـا سـیـنـۀ عــبـاس کـجا

داغ عـبــاس چـه آورد سـر اهـل حــرم            غارت خیـــمه کـجا جوری اجناس کجا

چون دلم سوخته و هم جگرم می سوزد

تن و تابوت تو را تیــر به هم می دوزد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

انقطاع تو زِ هـر سـوز و گـدازت پـیدا        فطمی بــودنت از چهره و نـازت پـیدا

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد وزنی و سکت موجود در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

چون دل سوخته و جگرم می سوزد          تن و تابوت تو را تیر به هم می دوزد

 

مدح و شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : یوسف رحیمی نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

جـنـت، بـهـارِ پـیـرهنت أیهـا الکـریـم             از نــور جـامه ای به تنت أیها الکریم

ای هـمدم تو زمزمه هـای زلال وحی             ای جبــرئیل هــم سـخنت أیـها الکریم


تو مطلع کرامتی و لطف ومهرو جود             پــروانــه های انـجـمـنت أیـها الـکـریم

نـشـنـید آنکه بر تو روا داشـت ناسـزا             یک نـاروا هــم از دهـنت أیها الکریم

امــا تــو کــه غــریب نــواز مدینه ای             هـسـتی غـریب در وطنت أیها الکریم

حـتـی شـهـادت تـو نـداده ست خاتـمه             بر روضه هـای دل‌شکـنت أیها الکریم

مـادر نـبود تا که بـبیـند در آن غروب             تـشـیـیع شـد چگـونه تـنت أیها الکریم

بیرون کشید با دل غرق به خون حسین              هـفــتاد تــیـر از بـدنـت أیــها الـکریم

شد روضه خوان کشتۀ مظلوم کـربلا             تـابـوت و پـیـکـر و کفنت أیها الکریم

آنجـا ولـی شـرارۀ غـم پُـر گـدازه بود             یعنی به جای تیر و کمان نعل تازه بود

: امتیاز

شهادت امام حسن مجتبی علیه‌السلام

شاعر : حسین عباسپور نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

سکه ها ایمانشان را بُرد بیعت ها شکست             یک به یک سردارها رفتندقیمت‌ها شکست

دسـت بدعت جانماز از زیر پای او کشید             درشـب شومی که قبح هتک حرمتهاشکست


خنجــر مــاموم بر پــای امـامش زخم زد             قامت دین را نمازبی بصیرت ها شکست

دشمنان زخمش زدندودوسـتان زخم زبان             آه این آیــینه را سـنگ ملامت ها شکست

زهر جعــده تلخ تر از صلح تحمیلی نبود             زهررا نوشید و بغضش بعد مدت ها شکست

: امتیاز

ماجرای دیر راهب و سر سیدالشهدا

شاعر : یوسف رحیمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : مثنوی

دیــد از دور مــســیــحـا نـفـسـی مــی‌آیــد            دیــد بــا قــافــلــه فــریــادرســی مـی‌آیـــد

صحنه‌ای دیــد در آن قــافـلـه اما جانکــاه            بر سر نیزه سری دید، سـری همچون ماه


این ســر کـیـست که اینقــدر تـماشا دارد؟            صوت داوودی و انـفـاس مـسیـحــا دارد؟

از سر هر مــژه‌اش معـجــزه بر می‌خیزد            با طـنـیـنـش همه آفــاق به هــم می‌ریــزد

با نسیم از غم دل گفت به صد شیون و آه            به ادب نــافه‌گشایی کن از آن زلف سیـاه

گرچـه این شیــوۀ رنــدان بــلاکــش باشد            حیف از این زلف که بر نیزه مشوّش باشد

با دلی ســوخـتــه آمد به طـواف ســر ماه            پــاره پــاره دلش از داغ لب پــرپـر مــاه

گفت ای جان جهان نذر غمت! جـانم باش            امشبی را ز ســر لطف تو مـهـمـانم باش

مــاه را هـمــره خود با دلِ بـی‌تــاب آورد            نذر لب‌های ترک خــورده کمی آب آورد

خون ازآن چهره که می‌شُست،دلش خون می‌شد            حــال او مـنـقـلب و دیده دگــرگون می‌شد

اشک در چشم پر از شیون راهب میخواند            روضه میخواند از آن اوج مصائب میخواند

روضه میخواند: همه عمر در این چرخ کبود            بین زرتـشـتی و آشــوری و ترسا و یهود

نـشـنـیـدم که ســرِ نـیــزه ســری را ببرند            یا که در سلسله بی بـال و پــری را ببرند

آه از آن سوز و گدازی که در آن محفل بود            عشق میگفت به شرح، آن‌چه بر اومشکل بود

گفت: عــالــم شده حیــرانِ پـریشــانی تو!            کـیستــی تو؟ به فــدای ســر نــورانی تو!

ناگهان ماه،‌ چه جـانکــاه دمی لب وا کرد            محشری در دل آن سوخته‌دل، برپــا کرد

گـفـت: من کـشتــۀ لب‌تشنــۀ عــاشــورایم            زیــنت دوش محــمــد، پــســر زهــرایــم

دید راهب به دلش شعله و شور افتاده‌ست            شـعلــۀ آتشی از نخلــۀ طــور افـتــاده‌ست

تـشـنـۀ عـشـق شد از غصه نجــاتش دادند            نــاگهــان در دل شب آب حـیــاتش دادنــد

صورتش را به روی صورت خونین حسین            و مُشَـرَّف شد از آن لحظه به آئین حسیـن

: امتیاز

زبانحال امام حسن عسکری علیه‌السلام قبل از شهادت

شاعر : سید رضا مؤیّد نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

ز چـشـم پُر گهـر من خـدا خـبر دارد            ز جـان پـر شـرر من خـدا خـبر دارد

که بود معتمد و ظلم او چگونه شکست            ز کـیـنه بـال و پـر من خـدا خبر دارد


ز هم زمانی با سه خلیفه در شش سال            چـه آمـده به سـر من خـدا خـبـر دارد

ز سوز زهرِ شرر زا چگونه می گذرد            ز شـام تـا سـحـر من خـدا خـبـر دارد

شـرار زهـر ستم هم چو شمع آبم کرد            ز سـوزش جـگـر من خـدا خـبر دارد

میان این همه دشمن چه ها کند مهدی؟            ز غـربت پـسـر مـن خـدا خـبـر دارد

ز بـعـد من بـرسـد غـیـبت خـدائـی او            ز صبر منـتـظَـر من خـدا خـبـر دارد

: امتیاز

مدح و مرثیه حضرت زینب در اسارت

شاعر : محمد جواد شیرازی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مستفعلن مستفعلن مستفعلن فع قالب شعر : غزل

باید سـرود از حـلـم زیـنب ایـهـا الناس            باید که گفت از رکن مذهب ایها الناس

با اشک چـشـمم در مـقـامـاتش نوشتم:            استــاد بـی هـمـتـای مکتب ایهـا الناس


آیــا کـسـی مـانـنـد او در وادی عـشـق            کــرده ادای حـقِّ مـطـلب ایـهـا الناس؟

چـادر نمــازش سوخت اما کــم نیاورد            گرچــه شد از ماتــم لبــالب ایها الناس

دروازۀ ســاعات بود و زینب ای وای            رقاصه ها بر دور مــرکب ایـها الناس

نامــوس حـق را بر سـر بــازار بردند            با حــال و روز نـامــرتب ایـهـا الناس

بزم شـراب و خیزران... قاری قــرآن            کوه حیا می سوخت از تـب ایها الناس

جــای تمام بچه ها او کـعب نی خورد            در شام، قــدّش شد مــورّب ایها الناس

آنقدر این عـالـم بــلا در جام او ریخت            بر کـعـبـۀ غــم شد مـلّـقـب ایهـا الناس

مانند زهــرا شـد... تـعـجـب هـم ندارد            این گــریه های در دل شب ایها الناس

می آیـد امشب بــاز از کـنـج خــرابــه            سوز نوایش "ربی یا رب..." ایها الناس

با خـطـبه هایش شـام را از پا درآورد            زینب و مــا ادراک زیـنـب ایها الناس

: امتیاز

مدح و مناجات با سیدالشهدا علیه السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفاعلن فعلاتن مفاعلن فعلن قالب شعر : غزل

تو روی دست پـیـمـبـر تـمــام قــرآنـی            تو دست لطف خــدا را قـدیم الاحسانی

تو زنـدگـانـی خــونـی تو کـشتۀ اشکی            تو در کنــار دو دریا ذبیــح العـطشانی


تویی چراغ هدایت تویی تو فلک نجات            تو منجـی بشریت به مــوج طــوفــانی

تو خون جاری قرآن به رگ رگ توحید            تو روح پاک الـهـی به جـسـم ایـمــانی

تو ســایه بان الـهـی به قــلـۀ عــرشــی            چه روی داده که در آفـتـاب عــریـانی

تو زیب شــانــۀ پـیـغـمـبـر خــدا بودی            چه روی داده که زیــر سـم ستــورانی

تنت زتیــغ ستم ســوره سـوره گـردیده            به نیزه ســوره نوری به خاک فرقـانی

یکی نگـفـت تو تنهــا عـزیز زهــرایی            یـکی نـگـفـت تو اســلام تو مسـلـمـانی

ز بس کریم و عزیز و بزرگوار استی            برای گــریــه کـنـت زیــر تیغ گریانی

هنوز وصف تو خرماست نخل میثم را            هـنــوز بر ســر نی آفــتــاب تــابـانــی

: امتیاز

زبانحال امام سجاد علیه السلام در هنگام شهادت

شاعر : سید رضا مؤیّد نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فاعلاتن فاعلاتن فاعلن قالب شعر : غزل

از گـلـستان لاله های پــرپــرم آید به یـاد            از نیـسـتـان داغ های خــاطـرم آید به یاد

با دل خود هر زمانی را که خلوت میکنم            در اسارت زآن چه آمد بر سرم آید به یاد


سال ها از ماجرای کربلا بگـذشت و باز           هر نظر آن صحنۀ حـزن آورم آید به یاد

هرکجا آب است آتش می زند بر جان من           چون نــوای آب آب خــواهــرم آید به یاد

هر جــوانی را که می بـیـنم به یاد کربلا           گاهی از قــاسم گهی از اکبــرم آید به یاد

چون که بینم شیرخواری در کنار مادرش           از رباب و گـریه های اصغـرم آید به یاد

میشوم از آتش شرم و محن چون شمع آب           چون ز حال عـمّـۀ غـم پرورم آید به یاد

من که برجسم پدر از بــوریـا کردم کفن           روز و شب زان جسم ازجان بهترم آید به یاد

چون که بینم کودکی سرگرم بازی با گلی           سرگذشت خـواهــر کوچکتــرم آید به یاد

از هجوم درد و غم در آن سفر داغی هنوز           از نظــر نا رفـتـه داغ دیـگــرم آید به یاد

: امتیاز
نقد و بررسی

حنجر خــونین او بــوسیدم و کردم وداع           وایِ دل، چون آن وداع آخــرم آید به یاد

شهادت امام سجاد علیه السلام

شاعر : سید پوریا هاشمی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

آقا چه شد که روی تو در آفتاب سوخت؟            هر وقت خورد بر لب خشک تو آب سوخت

آقا چه شد که خـیـمه ات آتش گرفته بود؟            دلهای اهل بیت؛ همه با اضطراب سوخت


رجــاله ها به صورتــتـان سنگ می زدند            از طعنه های شهر دلت بی حساب سوخت

بر روی زخــم گــردن تو مــرهـمی نبود            وقتی که از حـرارت سرب مذاب سوخت

دیدی چگونه چوب به لبهای عشق خورد؟            دیدی چگونه از غم این سر رباب سوخت؟

یـعـقـوب دل شکسته چـهــل سال آزگــار            چشمت به یاد روضه بزم شراب سوخت

گفتم رباب و روز و شبم رنگ غم گرفت            "بس کـن ربــاب"عـمـۀ سادات دم گرفت

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

آقا چه شد که خیمه ات آتش گرفته بود؟            در بین شـعـلـه های جـهـنـم کتاب سوخت

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن و تحریفی بودن موضوع حذف شد

پای تو را به ناقۀ رم کرده بست شـمر         از کربلا به کوفه تنت زین عذاب سوخت

در گیر و دار رد شدن همسرت ز شام            آتش سـراغ معجرش آمد نـقـاب سوخت

زبانحال امام سجاد علیه السلام در هنگام شهادت

شاعر : علی صالحی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : قالب شعر : غزل

در ازل بود كه خون از جگرم كام گرفت            بــارش ابــر ز چـشـم تــرم الهــام گرفت

آه از نــاحــیــۀ حــنـجــر من پــیــدا شــد            نــوح از نــوحۀ من بود چنین نـام گرفت


روزگاری است فقط خواب و خوراكم گریه است            ســر و ســامــان مرا بــازی ایــام گرفت

سی چهل سال دلم سوخت؛دلم سوخت؛ولی            خبــر حــرمــلـه آمد كــمــی آرام گـرفت

كربلا؛عمۀ من گفت؛ فـقـط زیبـایی است            دل ما بـیـشـتـر از غــائـلــۀ شــام گـرفت

آی مــردم بـنـویـسـیـد به تــاریخ دمـشـق            زهر...نه، جان مرا سنگ لب بام گرفت

پشت دروازۀ ســاعــات مــرا دار زدنــد            و یهودی به ســرم چــوبۀ اعــدام گـرفت

چشمش افتاد به ما پیر زنی، از حرصش            كاروان را وسط كـوچه به دشنــام گرفت

گوشـواره، زر و خـلخال، لباس، انگشتر            هركسی سهمیه ای زین همه اقلام گرفت

چشم نامحرم و اظهار كنیزی كه گـذشت            كار با ظرف می و چوب، سرانجام گرفت

خیزران خواست بگیرد جلوی قــرآن را            قیـصـر روم ولی مـسـلك اســلام گـرفت

: امتیاز
نقد و بررسی

ابیات زیر به دلیل مستند نبودن و واقعیت نداشتن حذف شد؛ بعضی از مطالب ابیات زیر به غیر از اینکه جزء تحریفات است و به هیچ وجه صحت ندارد به نوعی توهین و هتک حرمت اهل بیت نیز هست که جداً باید از اینگونه اشعار پرهیز کرد

هــرگز ای كاش نمی زاد مرا مــادر من            بسكه اندوه و مصیبت به پر و پام گرفت

پنجه ای كه به سر و روی حسین چنگ كشید            مــوی نــامـوس مرا در ملأ عــام گرفت

خواهــرم در وسط هـلـهـلـه ها گیــر افتاد            آن قـدر همهمه كردند كه ســرسام گرفت

هر كه یك روسری از اهل حرم غارت كرد            قــد وزن ســر عـبــاس من انعــام گـرفت

ما گرسنه جلوی جمع نـشـسـتـیم و یــزید            ســر دق دادن ما مجــلس اطـعـام گـرفت

خواست آزار دهــد، بـرد ســر بــابــا را            یك به یك روبــروی دیــدۀ ایـتــام گرفت

شهادت زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام

شاعر : علیرضا خاکساری نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : غزل

هر صبح و ظهر و شام و سحر گریه میکنی           همراه اشک و سـوز جگــر گریه میکنی

ســجــاد خـــانــواده ای و وقــت نــافــلــه           بــر آخــریــن نـمــاز پــدر گــریه میکنی


از داغ آن سفر که تو را پـیـر کرده است           وقتی که می روی به سفــر گــریه میکنی

حــق داری ای امــام جــوانــم بــه دیــدن           شمشیر و تیغ و تیر و تـبـر گـریه میکنی

بر پــاره پــاره پـیـکــر پـیـغـمـبـر حسیـن           بر گــریه پای نـعـش پــسر گــریه میکنی

گاهی به سوی مشک و علم خیره میـشوی           با یــاد زخــم های قـمــر گــریه میـکــنی

وقتی که میــرسی به کنــار شــریـعـه ای           بر سر عبا و دست به کـمـر گریه میکنی

بـا دیــدن ســواره نـظـام هـای لـشگــری           با دیــدن عـمـود و سپــر گــریــه میکـنی

لالایـیِ ...ربــاب، امــانـت بــریــده است           با یاد حلق و تیــر سه پــر گــریه میکنی

"وقت غروب، عمه..."علیکن بالفرار..."           با "آتش" و "خیام" و "خطر" گریه میکنی

در کربلا چه دیده ای آخر که روضه خوان           تا میرسد به "سیـنه" و "سر" گریه میکنی

اینطور که پیش میروی از دست میروی           آقای من بس است چـقـدر گریه میکنی؟؟

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما  پیشنهاد می‌کنیم به منظور انطباق مطالب با روایات مستند و معتبر و انتقال بهتر معنای شعر، بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده و ردیف شعر از «ضجه میزنی» به عبارت «گریه میکنی» تغییر یافته را جایگزین بیت زیر کنید.

هر صبح وظهروشام وسحرضجه میزنی            همراه اشک و سوز جگــر ضجه میزنی

مدح و شهادت امام سجاد علیه السلام

شاعر : ناشناس نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

غم و اندوه و مصیبت همه جا یارش بود            روز پیوسته ز محنت به شب تارش بود

كــربــلا از نظــرش دور نـمـى ‏شد آنى            یــاد آن فـاجـعـه دائـم پــى آزارش بــود


پیش رویش سر پرخون پدر بر سـر نـى            پا به پا همسفرش بود و جلــودارش بود

آن شـنـیـدم كه پـس از واقـعـۀ كــربـبـلا            بیشتر گــریـه به یـاد شـهـدا كــارش بود

آب مى ‏دیــد به یــاد لـب عـطـشـان پــدر            اشكش از دیده سرازیر به رخسارش بود

گــریـۀ كـودك بى شیــر به یــاد اصـغــر            شــرر خــرمن جان و دل افـكــارش بود

پیش چشمش همه سیراب شدند از دم تیغ            چــرخ با آل پـیـمـبـر سـر پیـكـارش بود

شرح مظلومى هفتاد دو غـلطیـده بخـون            روشن از چشمه چشمان گهـربارش بود

زیـنـب آن رهـسپــر راه بــرادر تا شـام            در اسارت همه ‏جا مونس و غمخوارش بود

خـطـبـۀ سیـد سجــاد كه در مسجـد شـام            گـشت ایــراد نمــایــان هـم آثــارش بـود

پــرده از آن همه بـیداد و جنایت بگرفت           آنكه گـفتار خــدا منطق و گـفـتـارش بود

عــاقبت فـتـنـۀ بدخــواه ز انـدازه گذشت           آنچه را كرد همان فطرت كـردارش بود

كرد مـسـمـوم تورا دشمن جـان تو ولـید           چون براتى كه زغـم دیده خونبارش بود

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ایراد یا ضعف محتوایی و معنایی در مصرع اول بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور رفع ایراد موجود و همچنین انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

كــربلا از نظــرش دور نمـى ‏شد آنى         یــاد آن حادثــه دائـم پــى آزارش بــود

زبانحال امام سجاد علیه السلام در هنگام شهادت

شاعر : علی انسانی نوع شعر : مرثیه وزن شعر : فاعلاتن فعلاتن فعلاتن فعلن قالب شعر : غزل

گرچه دلخونم و حـالم ز دلــم زار ترست            ولی از پیکر من چـشم تو بیمــار ترست

درد و غم با من و دل هست وفادار، اما            با تن من غـل و زنجـیـر وفــادار ترست


مهر بی مهر شده با من و می تابد سخت            آسمان، سخت ز بیمار تو تب دار ترست

گرچه دشــوار بود رأس تو دیدن بر نی            دیدن قاتل خون خوار تو دشــوار ترست

آیـــۀ کــهــف، ســزاوار لـب پــاک بــود           ولی از پـاک؛ لـبــان تو ســزاوار ترست

همـه هـسـتـنـد فــداکــار در این راه امــا           از میــان اســرا عــمّــه فــداکــار ترست

لاله ای نیست در این دشت که بی داغ بود           ولی از چهر تو این داغ  پـدیـدار ترست

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما پیشنهاد می‌کنیم به منظور انتقال بهتر معنای شعر بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید؛ بیمار خواندن حضرت سجاد در کوفه و ... صحیح نیست بلکه امام به مصلحت الهی برای آنکه امامت باقی بماند مدت سه روز در کربلا بیماری سختی داشتند و سپس خوب شدند

گرچه بیمارم و حـالم ز دلم زار ترست          ولی از پیکر من چـشم تو بیمار ترست

مدح و مرثیۀ حضرت زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام

شاعر : ابراهیم قبله آرباطان نوع شعر : مرثیه وزن شعر : مفعول مفاعیل مفاعیل فعولن قالب شعر : غزل

ای جـلـوۀ آیــات خــدا حـضـرت سـجـاد           وی قــافـلـه ســالار سخـن خـانـه ات آباد

شمشیر دعـای تو بریـده ست سر شـرک            تا بوده چـنـان بوده و تا هست چـنین باد


انگـار نـسیـمی تو، رها در نـفـس شـهـر           «قد قامتِ» تو شوکت صد قامت شمـشاد

در بغضِ تو صد مرثیۀ تلخ و جگر سوز           در نطـق دلاویـز تو صـد پـنجـره فریـاد

با این همه؛ آقـا چه غـریـبی و چه تـنهـا           بی گـنـبد و بی بـقـعـه و بی پـنجـره فـولاد

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر سروده اصلی شاعر محترم است اما با توجه به وجود ضعف محتوایی در عدم رعایت شأن اهل بیت؛ پیشنهاد می‌کنیم به منظور حفظ بیشتر حرمت و شأن اهل بیت که مهمترین وظیفه هر مداح است؛ بیت اصلاح شده که در متن شعر آمده را جایگزین بیت زیر کنید.

با این همه ای مــرد چه تنها و غــریـبی           بی گنبد و بی بـقـعـه و بی پنجره فــولاد

مدح و شهادت زین العابدین امام سجاد علیه‌السلام

شاعر : غلامرضا سازگار نوع شعر : مدح و مرثیه وزن شعر : مفعول فاعلات مفاعیل فاعلن قالب شعر : ترکیب بند

ای جـان گــرفته با نفست پیکر دعــا            وی آسمـان چشم تو را اخــتــر دعــا

ذکر مقدّس سحــرت آیــه‌هـای عـشق            دُرّ ســرشک نیمه شبت گــوهـر دعا


قــلّاده مـحـبّــت تو، طــوق بنــدگــی            سجّــادۀ عبــادت تــو، سـنـگــر دعــا

دریک شبت شکفته هزارآسمان نـیاز            وزیک دمت گـشوده هـزاران درِدعا

ای دوّمین علّـی و چـهارم امــام دیـن

بغضت تمام کفر و ولایت تمــام دیـن

ای رشـتۀ ولای تو حبل المتین عشق           تسبیـح شامگاه تو صبح آفـرین عشق

گفتارجـانفزای توعـیـن الحیــوةجــان           لبهای روحبخش توروح الامین عشق

سر سـبزکرده نـخــل بلند وصــال را           خون حسین واشک تودرسرزمین عشق

عشق شماست دین من وخواهم ازخدا           روزی هـزار بار بمیرم به دین عشق

بی مهر تو نبــود و نـــباشد ســعادتی

از هیــچ کــس خــدا نـپــذیرد عبادتی

بی مهر تو ریاض نیایـش ثمر نداشت           نخل بلند طاعت جزء شعله،برنداشت

با ناله‌های گـرم تـو گر هـم نفس نبود           بوی خدا، نسـیم لطیـف سـحر نداشت

بر پیکرشریف تو پیچــید خویــش را           زنجیرعشق جائی از این خوبتر نداشت

هفده ستاره شـمس ولایت به نیزه داشت           مثل تو پای نیزه خود یک قمر نداشت

دیدند،در توای به نبی نور هر دوعین

روح علی، روان حسن،غیرت حسین

ای در بلا سکوت تو بر لـب پیام صبر           ایّـوب را ز روز نخـستـین امــام صبر

جز مصطفی که صبر تومیراث شخص اوست           از انبــــیا بلــند تـری در مــقام صـبر

هــم ســیــنۀ مـقـدس تــو کـعـبۀ رضا           -هم قلب داغدار تو بیــت‌الحـرام صبر

بر پـای تـو ز صـبح ازل سجدۀ رضا           دردست تواست تـا ابـدّیت زمـام صبر

صبــر تو گــر نبـود ز قرآن اثر نبود

طوبـای آرزوی نــبــی را ثمــر نبود

گــــردون اسـیــر زمزمۀ عاشقانه‌ات           مرغ سحر خمـوش به شوق ترانه‌ات

زینت گرفت از تو عبادت که در نماز          زین العـباد خــوانده خــدای یگانه‌ات

سرتاسر صحیفه که قرآن دیگر است           شیرین عبارتی است ز ذکر شبانه‌ات

عـنقای قاف قربی و در خـاک بندگی           آغــوش کبــریاســت بلنــد آشیــانه‌ات

خلق زمین چگـونه شــناسد مـقام تـو؟

بــاریده آســمان  بــه دعــای غلام تو

معراج، شــام و نـاقۀ عریان بُراق تو           زنجیر حلــقه حلــقه پـر از اشتیاق تو

تفسیر فتح بود که بر خاک می نوشت           خونی که می‌چکید ز کتف و ز ساق تو

شب هــای شـام با همۀ درد و رنج‌ها           صبــح وصــال بود نــه شام فراق تو

ایثار واستقامت وحلم و رضا و صبر           آرند سـجــده بر حــرم بــی‌رواق تــو

مــولای ســاجدین و امــام المجاهدین

جان جهان فدای تو یـا زیــن العابدین

آنجــا کـه زخـم بر دل فولاد می‌زدند           بــر جــان داد؛ آتــش بـیـداد مــی‌زدند

آهــت درون سیـنه نهان بود و دمبدم           زنجـیرها به زخــم تو فـریـاد می‌زدند

آن سنگ‌ها که برسرت از بام ریختند           ازسوزدل به بی‌کسی‌ات، داد می‌زدند

از شعـله‌هــای نالــۀ طفــلان داغــدار           بر آتــش درون دلــت بــاد مــی‌زدنـد

بهــر تــو اولــیای خدا خون گریستند

بر نیزه‌ها ســر شــهدا خـون گریستند

امّت چه خوب شخص تورا احترام کرد           خاکســترت نثــار ز بـالای بــام کـرد

این غـم کجا برم که گویم؛ در زمیـن           عرش خدا به گوشۀ ویـران مقام کرد

در کــربلا و کــوفه و شــام بـلا فقط           منهال بر تو پشت خـرابـه سـلام کرد

ممکن نبودظلم ازاین بیش وخصم را           امّت، به اهل بیت، ستم را تمــام کرد

بودند پیــش چشــم تو بر ناقه‌ها سوار

آل رســول مثــل اســیــران زنـگــبار

بــا آنــکه زنــده آمــدی از آن دیارها           داند خدا که خصم تـو را کشت بارها

نفرین به مردمی که به بازار شهر شام           تهمت زدنـد از همه ســو رهگذارها

مشــعل بــدســت آمــده بودند پــیشباز          ســوی تــو بــا ســر شـهدا نیزه‌دارها

در محــفل عــزای شــما بود نیلگون           چــون جــامه ســیاه رخ گــلعــذار‌هـا

گیرم سیه کند همۀ صـفـحـه ها؛ غمت

وصف غمت نگنجد، در نظم میثمـت

: امتیاز
نقد و بررسی

بیت زیر به دلیل مستند نبودن و مغایرت با روایت‌های معتبر حذف شد؛ موضوع سنگ جشن و شادی خندیدن و ... در شام بود نه در کوفه و براساس کتب معتبر تاریخی همچون: الفتوح ج ۵ ص ۱۲۱؛ أمالی مفید ج ۳۸ ص ۳۶۷؛ اللهوف ص ۱۳۰؛ مناقب آل ابیطالب ج ۴ ص ۱۱۶؛ مَقْتَل خوارزمی ج ۲ ص ۴۶؛ مُثیرُالأحْزان ص ۲۰۹؛ جلاءالعیون ص ۵۹۳؛ بحارالأنوار ج۴۵ صص ۱۰۹و ۱۶۴؛ منتهی‌الآمال ص ۴۸۵؛ قمقام ص ۵۱۶؛ نفس‌المهموم ص ۳۵۳؛ مقتل امام حسین ص ۲۲۳؛ مقتل مقرّم ص ۲۹۹؛ مقتل جامع ج ۲ ص ۴۳  و.... در شهر کوفه مردم پشیمان شده و گریه زاری می‌کردند، جهت کسب اطلاعات بیشتر به قسمت روایات تاریخی همین سایت مراجعه کرده و یا در همین‌جا کلیک کنید. ضمن اینکه در منابع معتبر برای شهر شام هم جشن پایکوبی نقل کردهاند نه پرتاب سنگ و آتش و ...

در کوچه‌های کوفه و بـازارهای شام           سنگـت زدند از همه ســو رهگذارها

ابیات زیر در تمام سایت‌ها « تا جائیکه ما بررسی کردیم» حتی سایت نخل میثم بصورت زیر آمده است که احتمالا اغلاط تایپی است و موجب بر هم خوردن وزن، آهنگ و معنای شعر شده است، لذا جهت رفع نقص اصلاح گردید

گیرم سیه کندهمه دم صفحه در غمت            وصف غمت نگنجد،در نظرم میثمـت